هنرمندانی که از دل سنگ نان می خورند/ از درآمد میلیونی تا صادرات چندمیلیاردی

هنرمندانی که از دل سنگ نان می خورند/ از درآمد میلیونی تا صادرات چندمیلیاردی

در حال حاضر ۶۰۰ هنرمند در خراسان جنوبی در زمینه تراش سنگ‌های زینتی فعالند، هنرمندانی که سنگ‌ها را به دست‌سازه‌های زینتی زیبایی تبدیل می‌کنند که خواهان بسیاری هم در داخل کشور دارد و هم خارج از آن؛ هنری که راهی است پرسود و درآمد و ارزش افزوده برای این استان کم‌برخوردار اما غنی از کانی‌های معدنی.

هنرمندانی که از دل سنگ نان می خورند/ از درآمد میلیونی تا صادرات چندمیلیاردی

خبرگزای فارس- خراسان جنوبی؛ در کنار غنای معدنی بسیاری که در خراسان جنوبی به وفور دیده می‌شود، سنگ‌هایی زینتی هم مزیت دیگری هستند برای درآمدزایی و هنرنمایی در این خطه هنرخیز؛ سنگ‌هایی که معدن درآمدی هستند برای آن‌هایی که دستی بر هنر دارند، راستش اینجا مردمانش از دل سنگ، نان می‌خورند. در حال حاضر ۶۰۰ هنرمند در خراسان جنوبی در زمینه تراش سنگ‌های زینتی فعالند، هنرمندانی که سنگ‌ها را به دست‌سازه‌های زینتی زیبایی تبدیل می‌کنند که خواهان بسیاری هم در داخل کشور دارد و هم خارج از آن. هنری که راهی است پرسود و درآمد و ارزش افزوده برای این استان کم‌برخوردار اما غنی از کانی‌های معدنی. 

هنرمندان راضی؛ مسئولان مفتخر هم هنرمندان راضی‌اند از این هنر و درآمد آن و هم مسئولان که می‌توانند افتخار کنند به این هنرمندان و درآمدی که از این راه نصیب خراسان جنوبی می‌کنند. مهدیه ملایی یکی از هنرمندان این عرصه که بعد از بیکاری دوره‌های آموزشی تراش سنگ‌های زینتی را در فنی و حرفه‌ای فرا گرفته به خبرنگار فارس می‌گوید: هنر مصداق این ضرب‌المثل است که «هنر به و هنر به و هنر به؛ هنر از مال و میراث پدر به» من هم وقتی بیکار شدم تنها راه درآمد کسب پایدار را در یادگیری این هنر دیدم و اکنون هم راضی‌ام از این که هم هنر دارم و هم درآمد. شکر خدا درآمد ماهیانه‌ام با سنگ‌های زینتی بیش از ۱۰ میلیون تومان است، همه بیکاران و افراد جویای کار را به آموختن هنر دعوت می‌کنم چون وقتی هنر داشته باشی به طور حتم منبع درآمدی هم داری. حسین خرمی، یکی از هنرمندان سنگ‌های زینتی در خوسف که خود در کان کویر عقیق این شهرستان یعنی روستای «خور» زندگی می‌کند، می‌گوید: بیش از ۴۰ کارگاه گوهرتراشی در روستای خور که سال ۱۳۹۸ به عنوان «روستای ملی گوهرسنگ‌ها» ثبت شد، فعال است و در هر خانه‌ای از اهالی این روستا را که بزنیم با کیسه‌هایی از عقیق‌های رنگارنگ که در گوشه و کنار این خانه‌ها جا خوش کرده‌اند، مواجه خواهیم شد.

درآمد ۶۰ میلیارد تومانی خراسان جنوبی از سنگ‌های زینتی معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان جنوبی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس اظهار کرد: هنرمندان استان از ابتدای امسال حدود ۶۰ میلیارد تومان درآمد از محل تراش سنگ‌های زینتی به دست آورده‌اند. وی کسب این میزان درآمد را طی این مدت به واسطه تولید حدود یک میلیون و ۱۸۸ هزار قطعه زیورآلات از جمله نگین انگشتر و گردنبند، ست و نیم‌ست زینتی با تراش سنگ‌های تزئینی استان اعلام کرد و گفت: ۷۰ درصد تولیدات استان در داخل کشور و از طریق بازاریابی منطقه‌ای سراسری و فضای مجازی به فروش رسیده و ۳۰ درصد آن به کشورهای خلیج فارس ارسال شده است. وی با بیان اینکه ۶۰۰ هنرمند در بخش تراش سنگ‌های قیمتی در خراسان جنوبی مشغول فعالیت‌اند افزود: عقیق، جاسپر و کوارتز انواع سنگ‌های تزئینی خراسان جنوبی هستند که عمده تولیدات نگین و زیوآلات هنرمندان استان از سنگ عقیق و انواع آن به خصوص عقیق شجر است. پایان پیام/۳۶۳۵/ف

دیدگاهتان را بنویسید

Next Post

شرور مجازی در خوزستان دستگیر شد

س فوریه 21 , 2023
رئیس پلیس فتا استان خوزستان از شناسایی و دستگیری شیادی خبر داد که با تهدید به انتشار تصاویر خصوصی از افراد اخاذی می‌کرد.
Previous post آخرین وضعیت نوردوز در مرز ایران و ارمنستان
Next post شرور مجازی در خوزستان دستگیر شد