طراحی شهرسازی با رویکرد حفظ و بازسازی بافت قدیمی انجام می‌شود

طراحی شهرسازی با رویکرد حفظ و بازسازی بافت قدیمی انجام می‌شود

مدیر کل فنی استانداری فارس در خصوص شایعات مطرح شده گفت: منظور از طرح شهرسازی حفظ بافت است. ما برای پایان دادن به شبهات، سیاست طراحی شهرسازی را هم مشخص کردیم‌ و دقیقا در این خصوص ذکر شده با رویکرد «حفظ، احیا و بازسازی».

طراحی شهرسازی با رویکرد حفظ و بازسازی بافت قدیمی انجام می‌شود

مدیر کل فنی استانداری فارس در خصوص شایعات مطرح شده پیرامون بافت تاریخی شیراز به آب و خاک سیستان و بلوچستان ارزشمند است گفت: باید ابتدا به این نکته توجه کرد که طرح ۵۷ هکتاری اصولا طرح گسترش حرم شاهچراغ نیست بلکه طرح ساماندهی مجموعه پیرامونی حرم است‌ و این دو موضوع کاملا متفاوت است. 

امیرحسین جمشیدی تصریح کرد: در این طرح ما اصلا توسعه حرم را ندیدیم و مجموعه حرم توسعه پیدا نمی کند.

وی افزود: از این مجموعه ۵۷ هکتاری بیش از هشتاد درصد قرار است به صورت مسکونی باقی بماند. به این معنی که هیچ تغییری در بافت مسکونی انجام نمی شود مگر کاربری های هماهنگ با بافت مثل بومگردی و زائرسرا که آن هم تأکید شده باید حفظ کالبد وضع موجود انجام شود.

به گفته جمشیدی مهمترین بند مصوبه این است که هیچ اثر تاریخی ثبت شده و حتی واجد ارزش اجازه تخریب ندارند و این عین متن مصوبه است.

وی با بیان اینکه ما هم معتقدیم درست است تک بنا هم ارزشمند است اما ارزش واقعی آن زمانی است که در بافت خودش قرار داشته باشد، خاطرنشان کرد: در این قسمت هم تاکید کردیم که بافت وضع موجود حفظ شود و حتی در مسائلی مثل تعریض معابر وضع موجود را حفظ کرده ایم.

مدیر کل فنی استانداری فارس با بیان اینکه تنها جایی که در جلسات کمیته فنی هم کمی شبهه برانگیز بود، مجموعه میان حرم شاهچراغ و حرم سید علاءالدین حسین بود و به نظر می رسد مسائلی که این روزها مطرح می شود حول این بخش باشد. گفت: کمیسیون ماده پنج تنها چیزی که تصویب کرده این مطلب بود که مشاور طرح برای این قسمت طرح شهرسازی تهیه کند. یعنی حتی کاربری را هم مشخص نکرده است.

وی تأکید کرد: مصوبه کمیسیون ماده پنج اعلام کرده که یک طراحی شهرسازی توسط مشاور ارائه شود و در همین موضوع هم تاکید شده با حفظ کلیه پلاک‌های با ارزش و ثبت شده.

جمشیدی در پاسخ به این سوال که آیا با کلمات بازی می کنیم و منظور از طراحی شهرسازی تخریب است یا حفظ، گفت: منظور از این طرح شهرسازی حفظ بافت است. ما برای پایان دادن به شبهات، سیاست طراحی شهرسازی را هم مشخص کردیم‌ و دقیقا در این خصوص ذکر شده با رویکرد «حفظ، احیا و بازسازی.»

مدیر کل فنی استانداری فارس تصریح کرد: مصوبه را با دید کاملا میراثی تنظیم کردیم و میراث فرهنگی هم زیر آن را امضا کرده است.

 اگر قرار بود اتفاقی بیفتد هیچ وقت میراث فرهنگی زیر صورتجلسه کمیسیون ماده پنج را امضا نمی کرد.

پایان پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

Next Post

واگنر از تصرف یک منطقه در نزدیکی شهر کلیدی باخموت در شرق اوکراین خبر داد

ی فوریه 12 , 2023
گروه واگنر وابسته به ارتش روسیه از تصرف یک منطقه در نزدیکی شهر راهبردی باخموت در اوکراین خبر داد.
Previous post پاسخ ملی‌پوش سابق به سرمربی تیم‌ملی بسکتبال: اجازه دهید دنیای ما کودکانه باقی بماند!
Next post واگنر از تصرف یک منطقه در نزدیکی شهر کلیدی باخموت در شرق اوکراین خبر داد