خبر خوب| سربازان دهه نودی!/ پیشگیری از قطع عضو با تلاش دانش‌بنیان‌ها

خبر خوب| سربازان دهه نودی!/ پیشگیری از قطع عضو با تلاش دانش‌بنیان‌ها

خبر خوب نوشتن برای روز شهادت امیرالمومنین علی علیه‌السلام، از آن کارهای سخت دنیاست. جهان یک بار دیگر در غم از دست دادن بزرگ‌مردی نشسته است که زمان و مکان، نظیری برای او نمی‌شناسد و تلخی این خبر را با هرچه عسل نمی‌توان از کام‌ عاشقانش پاک کرد و در عین حال باید از اخبار خوب گفت، از رشد‌ها و پیشرفت‌ها، از همدلی‌ها و نیکویی‌ها. ظاهرش متناقض است، اما در بطنش، ربط و پیوند محکمی هم می‌توان یافت. اینجا کشوری است که نام علی (ع) همه همت‌ها را استوار می‌کند، همه بن‌بست‌ها را باز می‌کند، همه چشمه‌های خیررسانی و حسن را جاری می‌کند. اینجا کشوری است که آرمانش عدل علی (ع)، ایمان علی (ع) و اخلاق علی (ع) است.

خبر خوب| سربازان دهه نودی!/ پیشگیری از قطع عضو با تلاش دانش‌بنیان‌ها

گروه خبر خوب: خبر خوب نوشتن برای روز شهادت امیرالمومنین علی علیه‌السلام، از آن کارهای سخت دنیاست. جهان یک بار دیگر در غم از دست دادن بزرگ‌مردی نشسته است که زمان و مکان، نظیری برای او نمی‌شناسد و تلخی این خبر را با هرچه عسل نمی‌توان از کام‌ عاشقانش پاک کرد، و در عین حال باید از اخبار خوب گفت، از رشد‌ها و پیشرفت‌ها، از همدلی‌ها و نیکویی‌ها.  ظاهرش متناقض است، اما در بطنش، ربط و پیوند محکمی هم می‌توان یافت. اینجا کشوری است که نام علی (ع) همه همت‌ها را استوار می‌کند، همه بن‌بست‌ها را باز می‌کند، همه چشمه‌های خیررسانی و حسن را جاری می‌کند. اینجا کشوری است که آرمانش عدل علی (ع)، ایمان علی (ع) و اخلاق علی (ع) است. پس بی‌ارتباط نیست که در روز شهادت حیدر کرار، باز هم از درخشش این ملت و این کشور بگوییم و دعا کنیم که روزی شکوه و بالندگی ایران اسلامی، چشم همه جهانیان را خیره به فرهنگی کند که مقتدایش علی است. یاعلی!  

باتفاوت بودن! از اینکه ما در این صفحه زیاد درباره مبارزه با غول «بی‌تفاوتی» حرف می‌زنیم، خسته شده‌اید؟ خسته نباشید! چاره‌ای نیست! یک نفس عمیق بکشید و کمی به نتایج خانمان‌سوز بی‌اهمیتی به مسائل پیرامون فکر کنید. در نتیجه  این تأمل، حتما شما هم تایید می‌فرمایید که اگر جمله منحوس «ولش کن!» بر اعمال و افکار ما سایه‌افکن شود، می‌تواند یک جامعه، یک ملت، حتی یک تمدن را بر باد بدهد. خوب حالا که مهر تایید بر تلاش ما زدید، با ما همراه باشید و خاطره جالب یکی از مخاطبان عزیز را بخوانید. «روز دوازده فروردین با پسرم به پارک سر کوچه رفتیم. پسرم می‌خواست از پله‌های سرسره بالا بره که من متوجه شدم یکی از پله‌ها به شکل بدی شکسته. خدا رو شکر زود دیدم و گرنه ممکن بود پای بچه توی اون شکا‌ف گیر کنه و آسیب ببینه. گوشی رو برداشتم و زنگ زدم ۱۳۷ تا یه وقت اتفاق بدی برای بقیه بچه‌هایی که میان پارک، نیفته. با اینکه روز تعطیل رسمی بود اما جواب دادن و من موضوع رو بهشون اطلاع دادم. تشکر کردن و گفتن رسیدگی می‌شه. چند روز بعد، دوباره رفتیم پارک و من دیدم پله درست شده! نوارهای زردرنگ روی نرده نشون می‌داد که قبل از اینکه درستش کنن، نوار هشدار نصب کرده بودن تا پای بچه‌ای گیر نکنه. دستشون بابت پیگیری سریع اونم تو روز تعطیل درد نکنه. خدا قوت به همه کسانی که خدمت‌رسانی می‌کنن». راستی شما هم خاطره‌هایتان از پیگیری‌ها و تلاش برای اصلاح یک عیب یا یک رویه غلط را برای ما بفرستید. این کار هم خودش نوعی بی‌تفاوت نبودن است!  

لوازم یدکی «داداش دو تیکه پوست بذار با یه غضروف!»، «آقا پس این استخوون ما چی شد؟!»، «یه قرنیه و یه آئورت هم بذاری، ما دیگه فاکتورمون رو حساب می‌کنیم و زحمت رو کم می‌کنیم!» بنظرتان این گفتگوها مربوط به کجاست؟ طباخی؟ قصابی؟ پروتئینی؟ پاسخ همه موارد منفی است.  این مکالمات، شوخی ما با دستاورد جدید یک شرکت دانش‌بنیان است. شرکت دانش بنیانی که با  روشی جدید در دنیا به نام پیوند آلوگرافت، به بیماران و سانحه‌دیدگان کمک می‌کند تا دچار قطع عضو و نقصان در عملکرد اعضای بدن نشوند و حتی از خطر مرگ رهایی یابند. مسئول تحقیق و توسعه این شرکت گفته «خوشبختانه در کشور ما به دلیل بالا بودن نرخ اهدا، محصولات ما از بافت‌ها و نسوجی که توسط افراد فوت شده اهدا می‌شود تهیه شده است. اما در خارج از کشور بیشتر مجبور هستند از بافت‌های حیوانی استفاده کنند. از این رو محصولات ما به دلیل اینکه از بافت طبیعی بدن انسان نشات می‌گیرند نسبت به نمونه‌های صنعتی و حیوانی قرابت بسیار نزدیک تری با بافت انسان دارند. در نتیجه بازسازی بافت‌ها خیلی بهتر و اثربخش‌تر است». محصولات این شرکت، با قیمتی در حدود یک نهم محصولات خارجی ارایه می‌شوند و در نتیجه صرفه‌جویی ارزی هم به همراه دارند. چی از این بهتر و افتخارآفرین‌تر؟!  

سربازان دهه نودی! خاطرتان هست مدتی مد شده بود به دهه نودی‌ها بگویند «گودزیلا»؟! اگر متولدین دهه چهل و سی به ما دهه شصتی‌ها می‌گفتند «اختاپوس» خوشمان می‌آمد؟! آقا نکنید این کارها را، نگویید این حرف‌ها را. این قاب دلنشین را تماشا کنید. هنوز هم به نظرتان می‌شود به دهه نودی‌ها گفت گودزیلا و هزار و چهارصدی‌ها را اژدها نامید؟! در چشم‌های خاضع‌شان، در دست‌هایی که به دعا بالا برده‌اند، در خلوصی که در احوالشان موج می‌زند، آن‌قدر نور و معنویت هست که دلمان می‌خواست در آن لحظه کنار این چهار نوجوان بودیم و التماس‌شان می‌کردیم که برای ما هم دعا کنند.  خدایا! به حق مصحف شریفی که بر سر این نوجوان‌های پاک‌طینت است، همه جوانان و نوجوانان را در پناه هدایت‌گری خودت، محفوظ بدار.  

همدم روزهای بی علی (ع) «اینک شما و وحشت دنیای بی‌علی». این مصراع در شب و روز بیست و یکم رمضان، عجیب بر دل آدمی آتش می‌زند. آنچنان بغض گلویمان را می‌فشارد و احساس تنگنا می‌کنیم که قرآن به سر می‌گیریم و ذکر برمی‌داریم که «به علیٍ به علیٍ به علی». شاید به زبان آوردن این نام باشکوه، راه تنفس‌مان را باز کند. در روزهای غم انگیز فقدان امیرالمومنین علی علیه السلام، نهج‌البلاغه خوب همدمی است برای انسان. کلمات مولایمان آنچنان دلکش و پرمعنا هستند که دلمان می‌خواهد عالم را از نغمه این کلمات پر کنیم، او را به همه جهانیان معرفی کنیم و نشان‌شان دهیم که ما چنین امامی داریم و در این موقعیت، وقتی می‌شنویم که یک مترجم روسی، کتاب سخنان امام‌مان را به زبان خودش ترجمه کرده، این خبر برایمان خبری خوب و گوارا می‌شود.  عبدالکریم تاراس؛ مستبصر روسی و مترجم نهج‌البلاغه به زبان روسی، می‌گوید: «در سفری که به امارات داشتم نهج‌البلاغه را گرفتم و به روسی ترجمه کردم. سال ۲٠۱۹ اولین تفسیر نهج‌البلاغه به زبان روسی کامل شد. نهج‌البلاغه ۵۹ بار به روسی چاپ شده و یکی از آثار پرفروش اسلامی-شیعی در بازار کتاب روسیه است. در ترجمه سعی کردم از قواعد زبان عربی پیروی کنم. همچنین ترجمه و تفسیر قرآن به روسی را هم درحال به اتمام رساندن هستم، که در تفسیر از روش علامه طباطبایی بهره برده‌ام».  اگر دنیا علی علیه‌السلام را بشناسد، امکان دارد که عاشق او نشود و فدایی مرام و مسلک و آرمانش نگردد؟ عاقلان نقطه پرگار وجودند یکی از مهم ترین دعاهای ما در شب قدر و درخواست عاجزانه ما از درگاه خداوند، طلب عقل است. مراقب باشیم که در صف مطالبات دنیوی و آخرتی مان، از دعا برای کسب این نعمت بزرگ الهی، غافل نشویم و آن را در راس خواسته ها قرار دهیم. این تاکید بر عقل از چه روست؟ به این فرمایش رهبرمان توجه کنید: «عقل چیست؟ عقل در ادبیّات اسلامی فقط آن دستگاهی نیست که محاسبات مادّی میکند برای ما؛ نه، اَلعَقلُ‌ ما عُبِدَ بِهِ‌ الرَّحمٰنُ‌ وَ اکتُسِبَ بِهِ الجَنان؛ عقل این است. اَلعَقلُ‌ یَهدی‌ وَ یُنجی؛ عقل این است. عقل باید بتواند انسانها را تعالی ببخشد. عقل در یک سطح، آن عاملی است که انسان را به مقام قُرب می رساند، به مقام توحید می رساند؛ در یک سطح پایین‌تر، عقل آن چیزی است که انسان را به سبْک زندگی اسلامی می رساند؛ در یک سطح دیگر هم عقل آن چیزی است که ارتباطات مادّی زندگی دنیا را تنظیم می کند؛ همه‌ اینها کار عقل است. عقل و قوّه‌ عاقله آن قوّه‌ای است که بتواند همه‌ اینها را دارا باشد». در شب بیست و سوم ماه مبارک رمضان، برای همه بشریت، برای شیعیان جهان، برای جوانان کشورمان و برای خودمان، از خداوند طلب فزونی عقل کنیم.   پایان پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

Next Post

پلمب کارگاه تولید زعفران تقلبی در مرکز خراسان جنوبی

چ آوریل 12 , 2023
معاون سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی گفت: در پی‌ دریافت گزارش مردمی مبنی بر یک کارگاه تولید زعفران تقلبی در بیرجند این کارگاه کشف و پلمب شد.
Previous post فیلم| احیای بیست و یکم رمضان در بیمارستان شهید رهنمون یزد
Next post پلمب کارگاه تولید زعفران تقلبی در مرکز خراسان جنوبی