تاراج میراث طبیعی دنا هر گونی فقط 150 هزار تومان؟!/بلوط‌ها در خواب محیط زیست و منابع طبیعی ایستاده می‌میرند+تصاویر

تاراج میراث طبیعی دنا هر گونی فقط 150 هزار تومان؟!/بلوط‌ها در خواب محیط زیست و منابع طبیعی ایستاده می‌میرند+تصاویر

تاارج میراث طبیعی دنا یا همان بلوط‌های سترگ و ستبر هر روزه جلوی چشم مسئولان مربوطه اتفاق می‌افتد و دریغ از تدبیری برای رفع این آسیب بزرگ.

تاراج میراث طبیعی دنا هر گونی فقط 150 هزار تومان؟!/بلوط‌ها در خواب محیط زیست و منابع طبیعی ایستاده می‌میرند+تصاویر

آب و خاک سیستان و بلوچستان ارزشمند است سی‌سخت؛ عباس شیرزادی- حال بلوط های زاگرس خیلی خراب است و مسئولان محیط زیست و منابع طبیعی هم در خواب غفلت هستند.  تصاویر، مستندات و گفته‌ها حاکی از بی تفاوتی نیروهای منابع طبیعی و محیط زیست نسبت به قلع و قمع درختان بلوط در روستاهای حاشیه نشین شهرستان دنا به ویژه روستاهای بن زرد، دشترز، خونگاه، آب سپاه ، سرتنگ میمند، تنگ رواق، بنستان، رودشتی و چندین روستای دیگر است. این در حالیست که مسوولان منابع طبیعی و محیط زیست اوضاع را حاد نمی‌دانند و می‌گویند گشت‌های حفاظتی به صورت شبانه روزی حفاظت  از جنگل‌های منطقه را به طور جد انجام می‌دهند.

مردم و دوست داران محیط زیست معتقدند کم کاری نیروهای منابع طبیعی و محیط زیست و بی‌تفاوتی آنها نسبت به حفاظت از جنگل‌های بلوط، باعث شده تا بستر و شرایط برای نابودی درختان بلوط فراهم شود و روز به روز بر تعداد زغال فروشان افزوده شود به طوری که شغل اصلی اکثر زنان روستاهای حاشیه  نشین دنا همین زغال گیری شده است.  نابودی درختان بلوط که بخشی از هویت و سرمایه ارزشمند استان محسوب می‌شوند موضوعی نیست که به سادگی از کنار آن گذشت، بنابراین همه باید پای کار بوده و جوابگو باشند تا افراد منفعت طلب  فرصتی برای نابودی جنگل‌های بلوط نداشته باشند.

متاسفانه جنگل‌های زاگرس به ویژه در کهگیلویه و بویراحمد طی دهه و سال‌های گذشته  در سایه نبود نظارت و بی توجهی با چالش‌ها و مشکلات متعددی از جمله بیماری زغال بلوط، آتش سوزی و قلع و قمع مواجه بوده‌اند، چالش‌هایی که اگر چاره و راهکاری  برای آنها اندیشیده نشوند زود هنگام جنگل‌های کهگیلویه وبویراحمد  نابود و به بیابان تبدیل می‌شود.

یکی ازعشایر و بومی‌های منطقه که خود از فعالان محیط زیست  و منابع طبیعی است می‌گوید: جنگل‌های بلوط زاگرس در شهرستان دنا در حال نابودی است و متاسفانه هیچ گونه نظارتی هم وجود ندارد که از  مسوولان منابع طبیعی و فعالان محیط زیست خواهشمندم از این منطقه بازدید کنند تا ببینند که بر سر جنگل‌های بلوط چه آمده است.  وضع جنگل‌های بلوط شهرستان دنا نگران کننده است و درختان بلوط هزار ساله که ارزش معنوی و حتی مادی فراوانی دارند و میراث گرانبهای قوم لر محسوب می شود در حال تبدیل شدن به زغال هر گونی ۱۵۰هزار تومان شده است. زاگرس و لر یعنی بلوط، اگر بلوط را از ما بگیرند چیزی نداریم چرا مسوولان جنگل‌های بلوط را به حال خود رها کرده‌اند، جنگل های بلوط  در حال نابودی است و جدیدا هم در کمال ناباوری ودر جلوی چشم محیط زیست، منابع طبیعی و مسئولین ارشد استانی سد خرسان۳ بیش از ۵میلیون درخت بلوط را به زیر آب می برد و کسی هم پاسخگو نیست و مافیای آب بدون توجه به اقلیم منطقه و وضعیت جغرافیایی در حال تلاش برای اهداف خود هستند. نقش شوتی ها در نابودی درختان بلوط فعالان محیط زیستی می گویند دلمان برای منابع طبیعی که به سرعت و در سایه غفلت مسوولان در حال نابودی است می‌سوزد، اما از وظیفه خود کوتاه نمی‌آییم و هر کاری که از دستمان بربیاید انجام می‌دهیم متاسفانه متخلفان علنی درختان هزار ساله بلوط را شبانه قطع می کنند و توسط خودروهای شوتی به کوره هایی در اصفهان و شهرضا منتقل می کنند  و یا هم می‌سوزانند تبدیل به زغال می کنند و توسط ماشین های شوتی و وانت بارها به اصفهان و شهرضا می برند و می فروشند و مسئولان منابع طبیعی و محیط زیست همچنان در خواب هستند.

  نگرانی آنجا بیشتر می‌شود که قلع و قمع و سوزاندن درختان بلوط  و بشکه‌های زغال در روستاهای حاشیه نشین دنا علنی است و این روستاها  به معدن فروش زغال تبدیل شده اند.

چشم پوشی از تخلف اکثر افرادی که اقدام به قلع و قمع و نابودی درختان بلوط می‌کنند جز بومی‌های منطقه هستند، اما نیروهای منابع طبیعی و محیط زیست از تخلف آنها چشم پوشی می‌کنند و نتیجه اش  نابودی جنگل‌های بلوط است.  مسوولان محیط زیست و منابع طبیعی به صورت سرزده و ضربتی  از روستاهای  ذکر شده  بازدید کنند همین الان بیش از ۵۰۰ گونی زغال در این روستاها  موجود است که باید گفت: متاسفانه مسوولان دلسوز جنگل‌های بلوط نبوده و نیستند و ترتیب اثری نخواهند داد یا اگر فرد متخلفی را دستگیر کنند فقط جریمه ناچیز زغال را  برایش در نظر می گیرند که قطعا قاچاقچی زغال با سود سرسام آوری که از فروش زغال دارد به راحتی جریمه را پرداخت می کند و مجددا شروع به تخلف می کند.

اولتیماتوم معاون پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان به زغال فروشان حسنی معاون پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان، چند روز اخیر در جلسه پیشگیری از وقوع جرم دادگستری دنا خطاب به دادستان دنا و مسئولان قضایی دنا گفت: اگر پرونده ای تحت عنوان تهیه و فروش ذغال تشکیل شود  در صلاحیت تعزیرات است که با یک جریمه تمام می شود ولی ما به شما گفتیم این جرم را تحت عنوان قطع اشجار و تخریب محیط زیست و منابع طبیعی تشکیل پرونده دهید و در کنار آن تهیه ذعال را بیاورید تا پرونده در صلاحیت دادستانی و دادسرا قرار گیرد تا این قاچاقچیان ضرب شصت دستگاه قضا را به وضوح ببینند و درس عبرتی شود برای بقیه کسانی که قصد تعرض به منابع طبیعی را دارند.

پایان پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

Next Post

برگزاری رایزنی‌های سیاسی قزاقستان و روسیه؛ توسعه روابط در دستور کار

ش مارس 11 , 2023
رایزنی‌های سیاسی قزاقستان و روسیه با حضور معاونان وزرای امور خارجه دو کشور به میزبانی «آستانه» برگزار شد.
Previous post استقبال شورای انتقالی جنوب یمن از توافق ریاض-تهران
Next post برگزاری رایزنی‌های سیاسی قزاقستان و روسیه؛ توسعه روابط در دستور کار